KENNISPARTNER BLUERIQ Slim navigatiesysteem voor Volgens de recent gelanceerde website ‘Woo in Cijfers’ van de Rijksoverheid is 66 procent van de genomen besluiten op Woo-bezwaren niet binnen de beslistermijn genomen. Hoewel er situaties bij zullen zijn, waarbij de afhandeltermijn verlengd is via bijvoorbeeld verzuimherstel, geeft dit aan dat tijdig besluiten een uitdaging is. ok bezwaren op andere overheidsbesluiten worden niet altijd op tijd afgehandeld. In 2023 heeft de Belastingdienst 38 procent van de afgehandelde bezwaren niet binnen de wettelijke termijnen af kunnen ronden. In ons artikel van 25 oktober 2024 schetsten wij al dat niet alleen doorlooptijden een uitdaging vormen. Het structureel groeiende aantal bezwaren alsmede de verwachtingen van burgers en ondernemers die persoonlijke dienstverlening verwachten, maakt de uitdaging alsmaar groter. O Is goede IT de oplossing? Uiteraard zijn wij van mening dat goede IT-ondersteuning kan helpen bij het verkorten van de doorlooptijden van bezwaarafhandeling. Maar dat werkt alleen als het hele proces efficiënt is ingericht. En daarmee bedoelen we dat alleen activiteiten hoeven worden uitgevoerd die bijdragen aan een tijdige en correcte uitvoering van een zaak. Dynamisch zaakmanagement biedt uitkomst Bij Blueriq geloven we in Dynamisch Zaakmanagement als het onderliggend fundament van al onze overheidsapplicaties. Dit principe wordt ook wel Dynamic Case Management (DCM) genoemd. De kenmerken van DCM zijn goed toe te lichten aan de hand van de vraagstelling van dit artikel: hoe kan IT helpen de doorlooptijden van bezwaarafhandeling te verkorten? Hoe kom je tijdig op je bestemming? Vroeger zaten we met een stratenboek of uitgeprinte route op onze schoot achter het stuur. Zo navigeerden we naar onze bestemming. Best efficiënt - behalve als we onderweg geconfronteerd werden met werkzaamheden of files. In zo’n geval gingen we haastig een andere route zoeken. Op basis van onze kennis van het wegennet, aanwijzingen op de verkeersborden - of gewoon op de gok. Dat zorgde voor veel onzekerheid over de impact op onze aankomsttijd. Inmiddels is dit natuurlijk verleden tijd. Een navigatiesysteem is op de hoogte van belemmeringen op de route en rekent automatisch een alternatieve rouHet systeem berekent de snelste weg naar de eindbestemming: het nemen van een besluit 58 iBestuur 54, april 2025 te uit om zo snel mogelijk op de bestemming aan te komen. Daarbij wordt ook de verwachtte aankomsttijd berekend. Dynamisch zaakmanagement is te vergelijken met een navigatiesysteem. Op basis van gegevens in een bezwaar of een primair besluit, berekent het systeem de snelste weg naar de eindbestemming: het nemen van een besluit. Overbodige stappen worden vanzelf overgeslagen en als er onderweg iets gebeurt, staan automatisch nieuwe taken voor de gebruiker klaar. Voordelen die hiermee behaald kunnen worden zijn onder andere: • Overbodige wachttijden worden voorkomen; • Het systeem herkent situaties in de data en sorteert hierop voor; • De processen sluiten naadloos aan bij de actualiteit;
59 Online Touch Kennispartner Blueriq Home